marca 02, 2022

Autoryzacja płatności kartą – odrzucenie transakcji

Chcesz wiedzieć co trzeba zrobić, gdy zapłacisz kartą płatniczą w sklepie za zakupy czy za usługi, a transakcja zostanie odrzucona i pobierze Ci pieniądze z konta? Może też zdarzyć się pobranie podwójnej kwoty za płatność przy dokonaniu płatności. Takie sytuacje zdarzają się i może się to przytrafić Tobie czy mnie. Spotkałem się wiele razy z taką sytuacją, gdy pracowałem w banku.

Co to jest autoryzacja płatności kartą - odrzucenie transakcji

Co to jest i na czym polega autoryzacja transakcji kartą płatniczą?

Jest to szereg procesów prowadzących do zatwierdzenia poprawności płatności kartą. Na początkowym etapie, gdy karta ma styczność z terminalem płatniczym lub podawane są dane z karty do płatności w internecie, są weryfikowane w systemach dane, takie jak data ważności karty, status karty, saldo dostępnych środków itp. – wszystko, co jest potrzebne, aby transakcja doszła do skutku. Wszystko odbywa się szybko i jest w ten proces zaangażowanych kilka instytucji, nie tylko sprzedawca i bank. Następnie w kolejnych dniach dochodzi do księgowania płatności. Jest to kolejny etap, gdzie instytucje rozliczają się między sobą z wykonanej transakcji przez klienta.

Ile trwa księgowanie płatności kartą?

Po poprawnej weryfikacji danych karty i użytkownika bank blokuje środki, które zostaną rozliczone na poczet płatności. Można zauważyć w bankowości internetowej, że bank nie pobiera środków od razu po dokonaniu płatności kartą. Bank odejmuje je od salda na koncie, ale są one blokowane. Księgowanie transakcji trwa do 7 dni roboczych. Jest to czas na całkowite rozliczenie z płatności.

Co zrobić, gdy płatność kartą nie doszła do skutku, a zostały pobrane środki z konta?

Po zapoznaniu się z podstawowymi informacjami na temat autoryzacji można stwierdzić, że wystarczy poczekać i tak właśnie jest. Jeśli transakcja została odrzucona, a jednak środki zostały pobrane z Twojego konta, to odczekaj siedem dni roboczych. Środki zostaną prawdopodobnie odblokowane i wrócą na konto do dyspozycji. Jeśli tak się nie stanie, należy zgłosić do banku reklamację na transakcje kartą. Po podaniu informacji do reklamacji bank przystąpi do sprawdzenia poprawności i załatwi za nas sprawę zwrotu nieprawidłowo pobranych środków.

Jakie informacje powinny znajdować się w reklamacji?

W treści reklamacji powinny znajdować się informacje, które pomogą w rozwiązaniu sprawy: imię i nazwisko, numer rachunku bankowego, numer karty, którą dokonano transakcji, data wykonania transakcji, kwota operacji, opis sytuacji.

Podwójne księgowanie płatności kartą debetową.

Zdarzają się sytuacje, w których zostaje pobrana dwa razy ta sama kwota za płatność. Zaglądasz na konto bankowe, a tam dwie transakcje o takiej samej kwocie, chociaż była wykonywana tylko jedna. W dużej liczbie przypadków jest to nieprawidłowe działanie systemu bankowego. Bank po zauważeniu nieprawidłowości z danego okresu, sam dokona korekty i nie trzeba tego zgłaszać. Jeśli jednak jest to pojedynczy przypadek i była to usterka terminala lub wadliwego działania systemu – postępuj tak samo, jak opisałem w poprzednich przypadkach. Odczekaj do momentu zaksięgowania transakcji i zwolnienia blokady autoryzacji. Gdy środki rzeczywiście będą pobrane podwójnie, zgłoś reklamację w swoim banku, a sprawa zostanie wyjaśniona.

Dodatkowa informacja: Banki informują o nieprawidłowości związanej z podwójnym pobraniem kwoty i podają komunikaty w tej sprawie.

Brak autoryzacji karty – co to znaczy?

Oznacza to brak zgody na obciążenie użytkownika karty. W trakcie weryfikacji danych karty nie został spełniony warunek, aby transakcja została zatwierdzona. Może to być również powód, dla którego wypłata z bankomatu nie doszła do skutku.

Poniżej wyszczególniłem co może być tego przyczyną:
  • Brak wystarczających środków na pokrycie transakcji;
  • Transakcja przekracza dzienny limit bezgotówkowy lub gotówkowy (wypłata z bankomatu) płatności kartą;
  • Karta płatnicza straciła ważność lub może być uszkodzona;
  • Karta jest zastrzeżona lub czasowo zablokowana;
  • Został podany trzykrotnie błędny PIN karty;
  • W banku trwa przerwa techniczna i płatności kartą są chwilowo niedostępne;
  • Doszło do awarii systemu w banku lub awarii terminala.

Unieważnienie płatności kartą.

Została dokonana płatność kartą, a jednak chcesz anulować płatność kartą? Są dwie możliwości zwrotu środków z płatności. Pierwszą z nich jest unieważnienie płatności. Anulowanie transakcji z karty można dokonać w tym samym dniu, kiedy dokonano zapłaty (na całkowitą kwotę płatności). Sprzedawca ma czas na wykonanie tego zabiegu do końca dnia. Wiemy jak to jest w praktyce. Nie każda osoba, sprzedawca, będzie wiedziała, jak to zrobić.

Drugą możliwością jest zwrot płatności na kartę w całości lub części. Sytuacja, w której ma zostać dokonany zwrot z płatności kartą – środki zostaną zwrócone na kartę, z której dokonano zapłaty. Po dogadaniu się ze sprzedawcą w formie zgłoszenia czy reklamacji, to zwrot środków zostanie wykonany na kartę przypisaną do konta bankowego. Należy wiedzieć, że nie jest to szybka procedura. Niezależnie od sprzedawcy, bank ma 8 dni roboczych na zaksięgowanie tych środków na koncie.

Status w bankowości – blokada płatności kartą.

Klienci banku pytają czasem, dlaczego widzą na rachunku dwie kwoty salda. Wynika to z płatności kartą. Środki za płatność kartą nie są pobierane od razu po zapłacie. Bank je blokuje i dopiero po rozliczeniu, blokada jest zdejmowana. W bankowości można zauważyć np. dostępne środki 700 zł, a saldo rachunku 900 zł. Różnica wynika właśnie z blokad kartowych.

Autoryzacja płatności offline dokonanych kartą.

Czasem przy płatności kartą zdarzają się naprawdę ciekawe sytuacje. Wiesz, że podczas płatności kartą możesz wejść na ujemne saldo konta? Podczas płatności w sklepie, za usługę czy wypłatę z bankomatu, może dojść do sytuacji, gdzie nie ma połączenia z siecią. Oznacza to, że terminal może nie przetwarzać danych do banku, w banku może być usterka techniczna itp. W takiej sytuacji zapisana jest informacja o ostatnim odczycie salda na rachunku. Dla przykładu: na koncie jest 1000 zł. Został wykonany przelew z konta na kwotę 900 zł. Idziesz do bankomatu i zapominasz, że możesz wypłacić tylko 100 zł, bo został wykonany przelew, wypłacasz 400 zł. Bankomat pozwala Ci wypłacić środki, bo jest w trybie offline i ostatni odczyt salda to 1000 zł. Po połączeniu się z bankiem zostanie zaktualizowane saldo do kwoty minus 300 zł. Spokojnie, bank upomni się o swoje. Co wtedy? Dobrze jest wpłacić różnicę salda ujemnego, ewentualnie można dogadać się z bankiem, że w najbliższym czasie zostanie zasilone konto.

Kilka słów na podsumowanie o rozliczeniu transakcji.

Błędy pojawiają się w płatnościach, chociaż dochodzi do tego bardzo rzadko, to historię płatności w bankowości internetowej czy mobilnej warto śledzić od czasu do czasu. Jeśli zdarzy się, któraś z opisanych powyżej sytuacji, zalecam na początku po prostu cierpliwość. To są urządzenia, które mają szybko przetworzyć dużą ilość informacji, a pracownik ma obowiązek wykonać pracę, zgodnie z procedurą. Przynajmniej, wiedząc co należy zrobić, można być spokojniej do tego podejść i nie wpadać w niepotrzebne emocje.

Brak komentarzy: